Festival Divadelní Svět Brno 2018

Naše násilí a vaše násilíNaše nasilje in vaše nasilje

SLOVENSKO MLADINSKO GLEDALIŠČE

26. 5. 2018, 19:00 – 20:20

Divadlo Husa na provázku, Zelný trh 9, 602 00 Brno

Představení Naše násilí, vaše násilí přináší pohled na Evropu, která byla (naivně) překvapena uprchlickou krizí. Evropu, která bez skrupulí zapomněla na svoji koloniální historii, když zavírala hranice pro ty, kteří utíkali před následky evropské a americké politiky. Jako by ve 20. století zabedněně udělali jen jednu jedinou věc – živili národní narcizmus, který učí, že jedna masa lidí je lepší než ta druhá, zatímco zapomínali na to, že ignorace je taky forma násilí. 21. století pokračuje ve výuce té samé lekce, ale používá novou zbraň – strach. A strach je ten nejznámější pocit zatracených.

Z těchto důvodu klade představení Naše násilí, vaše násilí několik nepříjemných otázek: Jsme si vědomi, že naše bohatství závisí na tisícovkách mrtvých na Blízkém Východě? Truchlíme kvůli obětem teroristických útoků v Paříži a Bruselu stejně jako kvůli těm, co zemřeli v Bagdádu nebo Kábulu? V kterém přesně momentě jsme sami sebe přesvědčili, že jsme to my, kdo má pravdu, a že náš bůh je mocnější než ti ostatní?

Predstava opazuje Evropo, ki jo je presenetila begunska kriza in ki, medtem ko zapira meje, pozablja na svojo kolonialno preteklost. Ali se zavedamo, da je naše blagostanje odvisno od tisočev mrtvih na Bližnjem vzhodu? Ali žrtve terorističnih napadov v Parizu in Bruslju objokujemo enako kot žrtve tistih v Bagdadu in Kabulu? V katerem trenutku smo začeli verjeti, da smo gospodarji resnice in da je naš Bog mogočnejši od drugih?

O REŽISÉROVI
Oliver Frljić, jeden z mezinárodně nejvíce uznávaných režisérů současnosti, který pochází z oblasti bývalé Jugoslávie, je držitelem mnoha divadelních ocenění. Pravidelně strhává pozornost a šokuje obecenstvo svými autorskými hrami a radikálními reinterpretacemi klasických děl. Svými provokativními inscenacemi si získává diváky od Lublaně, přes Záhřeb, Bělehrad, Düsseldorf, Krakov až po Vídeň a nyní i Brno. Mimo jiné také rozvířil debatu o cenzuře divadla v Chorvatsku, otevřel bolestivé téma čistek ve Slovinsku, participace Poláků na holocaustu v Polsku a upozornil na post-koloniální aroganci, kterou Evropa odpověděla na uprchlickou krizi na Blízkém Východě. V letech 2014 až 2016 byl režisérem v Chorvatském národním divadle v Rijece, kde směřoval k reflexi současné sociální reality, ve které se pohybují tamní divadla. Momentálně působí nejvíce v Německu a aktivně se podílí na projektu Rijeka 2020 – Evropské hlavní město kultury.